Mõtteid ja tibusamme maailmaharidusest Eesti Meremuuseumis

Õmblustest rebenevas maailmas on vaja kokku hoida ja leida ühist. Maailmaharidus annab tööriistad üksteisemõistmiseks, dialoogiks ja lahkeks uudishimuks. Kõige lihtsamal tasandil pole see ka keeruline ega kallis, sest kõik algab mõtteviisist, julgusest rääkida põletavatel ja ebamugavatel teemadel ning kaasata lapsi ja noori otsustamisse. Kasulikud tööriistad on kestlikkusega seotud pädevused, mis aitavad ette kujutada, millistest tükkidest kestlik areng koosneb ning miks on maailmaharitud kodanik nii oluline. Meremuuseumis oleme katsetanud eri võimalusi maailmahariduse teemade käsitlemiseks ja siinkohal tutvustame lugejatele kolme põhjalikumalt läbitöötatud juhtumit.
1. juhtum: Paadipõgenikud enne ja nüüd
2011. aastal algas Süüria kodusõda ning sellest tingitud intensiivne põgeniketulv Euroopasse. Otsus käsitleda 1944. aastal Eestist lahkunud põgenike raskeid valikuid sündis instinktiivselt ja eesti rahva ajaloole toetudes. Mõttetööriistana rakendasime ajaloolise empaatia kontseptsiooni. Kaasaegsete paadipõgenike teemat juhendajatel otseselt tõstatada polnudki vaja, sest need paralleelid loovad õpilased ise. Keskendume tunnis ühe keerulise ajalooetapi erinevate perspektiivide läbimängimisele*. 2022. aastal alanud Venemaa täiemahuline sõda Ukrainas tõi põgeniketeema taas tugevalt esile ja mitme õpetaja sõnul on olnud see ajendiks tunni tellimisele.
Juhtum 1. Muuseumitunnis „1944. aasta paadipõgenike rasked valikud“ käsitleme Eesti paadipõgenike teekonda selle eri etappides, vaadeldes inimeste valikuid ja võimalusi ning saatusi. Fotol osa tunni tarvikutest: kaardid esemetega, mida üle mere viimiseks loovutada, ja põgenikupass templiga.
2. juhtum: Dekoloniseerimine kukeseenekastmes – kuidas käsitleda maadeavastusi Eestis?
Näitus “Kuulsad mereretked” ärgitas kõhklusi ja kahtlusi – kuidas kõnetada kõiki külastajaid ja rääkida mõneti ebamugavast koloniseerimise teemast avameelselt, teadvustades eri osapoolte vaatenurki. Millise positsiooni peaksime valima meie, muuseumitöötajad, ise? Kas näiteks rassismi küsimuses on neutraalne positsioon üldse olemas? Maadeavastusi käsitledes ei saanud me mööda kolonisatsioonist ja sellega kaasnevast kultuurilise mitmekesisuse hävimisest nii tol ajastul kui ka tänapäevastes tingimustes. Aja jooksul on kolonialism võtnud eri vorme, kuid elab siiski edasi. Milline roll on (olnud) selles nähtuses meil, eestlastel? Või eestimaalastel? Hea partner teema lahtimõtestamisel näitusel ja muuseumitunnis on meile olnud MTÜ Mondo.
Juhtum 2. Näituse „Kuulsad mereretked“ võimu- ja kolonialismiteemat puudutavad eksponaadid, mida kasutame ka samanimelises muuseumitunnis tundlike teemade üle arutlemisel.
Juhtum 2. Näituse „Kuulsad mereretked“ võimu- ja kolonialismiteemat puudutavad eksponaadid, mida kasutame ka samanimelises muuseumitunnis tundlike teemade üle arutlemisel.
3. juhtum: Eneseteostus kestliku tuleviku kontekstis
Globaliseerunud maailma probleemistik kätkeb endas ka keskkonna- ja säästva arengu muresid. Muuseumitundides hoiame läbivalt fookust merekeskkonna teemadel, käsitleme inimtegevuse mõju sellele läbi ajaloo ning arutleme, mida saab üks kooliõpilane teha. Vaid üks samm edasi ning õpilase huvi ja tärganud vastutustunne võib kujuneda tulevikukarjääriks. Karjääriteadlikkus on veel võrdlemisi hall ala meie hariduses, nagu üldoskused ja läbivad teemad üleüldse, samas on see meie kõigi asi. Meremuuseumi muuseumitundides ja seminarides saame võtta initsiatiivi ja tutvustada valdkonna võimalusi nii õpetajatele kui õpilastele. Meil on võimalus äratada huvi ka tulevikutööde vastu ja luua positiivseid tulevikustsenaariume. Tulevikutarkus (ingl futures literacy**) on muide üks oluline osa kestlikkusega seotud pädevustest.
Viited
Ajaloolisest empaatiast oleme eesti keeles varem kirjutanud näiteks noortevaldkonna ajakirjas MIHUS. https://mihus.mitteformaalne.ee/alahinnatud-empaatia-kui-rahumeelse-kestliku-uhiskonna-asendamatu-tooriist/
Euroopa Liidu kestlikkusalaste pädevuste raamistik https://op.europa.eu/et/publication-detail/-/publication/bc83061d-74ec-11ec-9136-01aa75ed71a1